Κανονισμός Λειτουργίας

Logo 2eid nip irakl

Εσωτερικός           Κανονισμός

Λειτουργίας του 2ου Ειδικού

Νηπιαγωγείου Ηρακλείου

Κρήτης

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

1/θέσιο 2ο  Ειδικό Νηπιαγωγείο

            Ηρακλείου

Διεύθυνση A’/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου Κρήτης
Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ)          9070605

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση) Λεωφ. Α. Παπανδρέου 8

Τ.Κ. 71305 Ηράκλειο

Τηλέφωνο 2810.34.38.20 Fax 2810.34.38.20
e-mail:  

mail@2nip-eid-irakl.ira.sch.gr

 

Ιστοσελίδα από το 2014 http://blogs.sch/2-enip-irakl/
 Προϊσταμένη Σχολικής Μονάδας Νικολέττα Σαμαρά
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων Μούκα Ελένη Εκπρόσωπος των Γονέων/κηδεμόνων, διότι λόγω δυσκολίας(μικρός αριθμός μελών για τη δημιουργία και σύσταση Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων) και συνεργασία με την Πρόεδρο του Συστεγαζόμενου 53ου Δημοτικού Σχολείου κ. Ράπτη Αλέκα και τον Πρόεδρο του Συστεγαζόμενου 54ου Δημοτικού σχολείου κ. Κοκοσάλη Ανδρέα.

 

Περιεχόμενα Σελίδα
Εισαγωγή 1
Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού 1
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας 1
1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας 2
2. Λειτουργία του Σχολείου 2
I. Διδακτικό ωράριο 2
III. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου 3
3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή 4
Ι. Φοίτηση 4
II. Σχολικοί χώροι 4
III. Διάλειμμα 4
IV. Σχολικό πρόγραμμα 4
V. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις 5
VI. Παιδαγωγικός έλεγχος 7
VII. Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο 7
VIII. Άλλα θέματα. 8
4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου 8
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας 8
II. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων 8
IΙΙ. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 9
IV. Σχολικό Συμβούλιο 9
V. Η σημασία της συνέργειας όλων 9
5. Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους 9
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών 11
6. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του 11
Επισυναπτόμενο σχέδιο Σεισμού 12
Πηγές 12

 

 

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

 του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου

 Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού.

Ο υπάρχων Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων όπου εγκρίθηκε ομόφωνα σύμφωνα με το Αριθμ. Πρακτικό 9/24-3-2021, των μελών  του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και του εκπροσώπου και Προέδρου της Α/θμιας Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Ηρακλείου κ. Περυσινάκη Αντωνίου. Υποβάλλεται για έγκριση στην Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Γιγουρτάκη Μαρία καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης κ. Μπελαδάκη Εμμανουήλ.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών, του βοηθητικού προσωπικού, του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, των μαθητών/τριών, των γονέων και κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας

Στο 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου εκπαιδεύονται μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες. Βρίσκεται στο Σχολικό Συγκρότημα της Παιδαγωγικής Ακαδημίας και συστεγάζεται με σχολεία γενικής εκπαίδευσης στο κέντρο της πόλης.

Σε σχολικό χώρο που προάγει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με σχεδιασμένες και δομημένες δραστηριότητες, με καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό διαμορφώνεται ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο, ένα σύγχρονο ειδικό σχολείο προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Στη βάση της αναγνώρισης του δικαιώματος των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση όλων των παιδιών, ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες τους υλοποιούνται δράσεις και εμπειρικές προσεγγίσεις  που συμβάλλουν στην αναγνώριση της διαφορετικότητας και των δικαιωμάτων του ανθρώπου με τη συμπερίληψη όλων μαζί στον ίδιο χώρο, στο ίδιο σχολικό συγκρότημα σε «ένα σχολείο για όλους».

 Άρθρο 1. Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.

  • Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες να προσαρμοστούν στο καθημερινό σχολικό πρόγραμμα, να συμμετέχουν σε εξατομικευμένα ή/και ομαδικά προγράμματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για την ψυχοκοινωνική, νοητική, συναισθηματική ανάπτυξη, τη διαπαιδαγώγηση και κοινωνικοποίηση, να συμμετέχουν σε προγράμματα που αφορούν την αγωγή υγείας και την περιβαλλοντική εκπαίδευση, να συμμετέχουν στην πρώιμη παρέμβαση,  να συμμετέχουν σε προγράμματα αυτοεξυπηρέτησης,  να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής αποκτώντας αυτονομία, ανάλογα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση.

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου  Ηρακλείου, επιδιώκεται:

  • Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.
  • Να διασφαλίζονται τα υγειονομικά πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ για την πανδημία κατά της νόσου Covid-19 όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

 Άρθρο 2. Λειτουργία του Σχολείου

I.  Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του 2ου  Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου.

Για το σχολικό έτος 2020-2021 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

  • Υποδοχή των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο: 15- 8:30.
  • Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες  : 13:00

Ολοήμερο πρόγραμμα

  • Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.
  • Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Ειδικό Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης Κρήτης κ. Γιγουρτάκη Μαρία καθώς και ο Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Μπελαδάκης Εμμανουήλ. (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

II.  Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών/ μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου είναι 08:15 έως 08:30.Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών/ μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες   και του προσωπικού του σχολείου.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου είναι δικαιούχοι δωρεάν μεταφοράς σύμφωνα με το ΦΕΚ 4217, τ. Β. 26-09-2018 και μεταφέρονται δωρεάν με μισθωμένα μεταφορικά μέσα από το ΚΤΕΛ Ηρακλείου. Το προσωπικό υποδέχεται τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην είσοδο του Σχολείου και παραλαμβάνει τους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από τους οδηγούς ή/και τις συνοδούς των μισθωμένων οχημάτων. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Οι οδηγοί ή/και οι συνοδοί των οχημάτων προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών/ μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση οδηγών ή/κα συνοδών μεταφερόμενων οχημάτων και μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

III.  Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

3. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Ι. Φοίτηση

Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα Ειδικά Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.

ΙΙ. Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και εκπαιδευτικοί, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό  πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου.

II.    Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα και είναι προσαρμοσμένο στα διαλείμματα των συστεγαζόμενων σχολείων γενικής εκπαίδευσης για την κοινωνικοποίηση και τη συμπερίληψή τους στο σχολικό περιβάλλον.

Λόγω της πανδημίας και την προστασία από τη νόσο Covid-19 οι μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες βρίσκονται σε συγκεκριμένο χώρο και θέση στο προαύλιο, για την αποφυγή συνωστισμού και την τήρηση των προβλεπόμενων αποστάσεων.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς, στο βοηθητικό προσωπικό, στο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/ μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες  του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.

III.   Σχολικό πρόγραμμα

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Η φοίτηση των παιδιών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Ειδικό Νηπιαγωγείο συμβάλλει στην έγκαιρη πρώιμη παρέμβασή τους Οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, το ειδικό βοηθητικό  προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση.

Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα, σύμφωνα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, ειδικού βοηθητικού προσωπικού, ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

IV.        Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Η Προϊσταμένη

  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
  • Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
  • Είναι υπεύθυνη, μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και λαμβάνουν όλοι μέτρα τήρησης των υγιειονομικών πρωτοκόλλων προστασίας της νόσου Covid-19.
  • Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι εκπαιδευτικοί, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό

  • Εκπαιδεύουν τους μαθητές/ μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
  • Εφαρμόζουν το καθηκοντολόγιό τους σύμφωνα με την ειδικότητά τους, όπως προβλέπει το ΦΕΚ με Αρ. Φύλλου 2038/5-6-2018, ΦΕΚ με Αρ. Φύλλου 449/3-4-2007 και όπως αποφασίστηκε ομόφωνα στο με αριθμ. 7/20-1-2021  πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
  • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να συμμετέχουν ενεργά στο καθημερινό σχολικό πρόγραμμα και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας και αποδοχής της διαφορετικότητας.
  • Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες..
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

Οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες

  • Δείχνουν σεβασμό, με τη στάση τους,  προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας, σύμφωνα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση.
  • Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς, στο ειδικό βοηθητικό προσωπικό, στο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
  • Προσέχουν, όσο είναι εφικτό, ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον, όσο είναι εφικτό, για την υλική περιουσία του σχολείου.
  • Αποφεύγουν όσο είναι εφικτό και σύμφωνα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση, την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  • Συμμετέχουν σε προγράμματα που προάγουν την αγωγή υγείας, όπως η υγιεινή, η διατροφή και στην περιβαλλοντική εκπαίδευση που συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια, σύμφωνα με τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν στη ζωή και στη μάθηση

Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

V.    Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

VII  Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο

  • Το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου υλοποιεί Προγράμματα Συνεκπαίδευσης με τα συστεγαζόμενα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης, από το 2004. Οι  δράσεις και οι  εμπειρικές προσεγγίσεις  συμβάλλουν στην αναγνώριση της διαφορετικότητας καθώς και των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Η συνεκπαίδευση μέσα από τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων προσδιορίζει τη συνεργασία όλων, τη συνύπαρξη & τη συμπερίληψη όλων μαζί στον ίδιο χώρο, στο ίδιο σχολικό συγκρότημα σε «ένα σχολείο για όλους»  και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
  • Η εφαρμογή Σχολικών Προγραμμάτων που εφαρμόζει το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου προάγει την υγεία των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και την ευαισθητοποίηση για θέματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης μέσα από προγράμματα που στοχεύουν στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες τους.
  • Η συνέργεια του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου που ανήκει στο ΥΠΑΙΘ με δομές του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας που ανήκουν στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων συμβάλλουν στην αναβάθμιση της παροχής υπηρεσιών εκπαίδευσης, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των παιδιών με αναπηρία, καθώς και των οικογενειών τους.
  • Η συνεργασία με Πανεπιστημιακές Κοινότητες, όπου μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες ασκούν την πρακτική τους άσκηση σε μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών, διευρύνει το άνοιγμα του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου σε νέες πρακτικές και μεθόδους που συμβάλλουν στην απόκτηση γνώσεων και νέων εκπαιδευτικών πρακτικών.
  • Το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου συμμετέχει σε ερευνητικά δεδομένα Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων με συλλογή ερωτηματολογίων για επιστημονικά θέματα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που προάγουν την έρευνα και τις επιστήμες της αγωγής.
  • Η συνέργεια με φορείς, όπως η Παιδική Helmepa που προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον, το Οδοντιατρικό Τμήμα του ΠΑΓΝΗ για την πρόληψη των Αμ.Ε.Α αποτελούν καινοτόμες πρακτικές για τη διαβίωση και την εκπαίδευση των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες,
  • Η παρουσίαση των εκπαιδευτικών μεθόδων που υλοποιεί και εφαρμόζει στο ημερήσιο σχολικό πρόγραμμα το 2ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Ηρακλείου σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες εμπλουτίζει τα εκπαιδευτικά ζητήματα και αναδεικνύει σύγχρονες μεθόδους στην εκπαιδευτική πράξη.

VIII  Άλλα θέματα

Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα

δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.

Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα

  • Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η Νηπιαγωγός και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθούν και καθοδηγούν τους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης, σίτισης για την κατάκτηση δεξιοτήτων μάσησης, κατάποσης και αυτονομίας της σίτισης.

 Άρθρο 4. Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Ειδικού Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/την εκπαιδευτικό της τάξης, στο ειδικό βοηθητικό προσωπικό, στο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι    συναντήσεις    για    ενημέρωση    των    γονέων/κηδεμόνων     με    τουςεκπαιδευτικούς, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό  προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Καθημερινή ενημέρωση με έντυπο φυλλάδιο.
  • Μια φορά την εβδομάδα προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα και συγκεκριμένα κάθε Παρασκευή, όπως έχει οριστεί στο με αριθμ.3/9-10-2020 Πρακτικό για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης, του ειδικού βοηθητικού προσωπικού, του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό.

Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Ειδικού Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Ειδικό Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Ειδικού Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

III.  Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε

αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με τον Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του  Δήμου Ηρακλείου.

IV.  Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και ο εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Ειδικού Νηπιαγωγείου.

V.  Η σημασία της συνέργειας όλων

Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εκπαιδευτικών, ειδικού βοηθητικού προσωπικού, ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, της Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.

 Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο – σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:

Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:

  1. Προσδιορισμός της κρίσης – γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
  2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
  3. Ειδοποίηση – ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
  4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
  5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.

Στην κατεύθυνση αυτή, έχει δημιουργηθεί μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, από το Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη και έχει αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα έχει επικαιροποιειθεί  το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, έχει προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, έχουν ενημερωθεί  οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Υπάρχει αναρτημένο σχέδιο σεισμού στη σχολική τάξη, με επικαιροποιημένη κατάσταση τηλεφώνων των μαθητών/μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, σφυρίχτρα και τακτικές ασκήσεις ετοιμότητας, που καταγράφονται στο ημερολόγιο σχολικής ζωής.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες από τη σχολική μονάδα.

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί υο ειδικό βοηθητικό προσωπικό, το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, οι μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι  γονείς/κηδεμόνες, η Προϊσταμένη οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Επισυνάπτεται το σχετικό σχεδιάγραμμα

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας, που καταγράφονται στο ημερολόγιο σχολικής ζωής.

 Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εκπαιδευτικούς, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του 2ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Ηρακλείου.

Ηράκλειο, 24 Μαρτίου 2021

Η Προϊσταμένη

………………

 

 

 

 

Εγκρίνεται
Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου (έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου)

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………… Ημερομηνία: ………………………………………………….

Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………… Ημερομηνία: ………………………………………………….

Πηγές

Νομοθετήματα

  • Ν.4692/2020, «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»
  • Ν.3699/2008, «Ειδική Αγωγή ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»

-Ν 4638/2019 ΕΑΕ

  • ΠΔ 79/2020, «Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων».
  • Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2019-2020
  • ΦΕΚ 2038/5-6-2018 «Καθήκοντα και Αρμοδιότητες του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού»
  • ΦΕΚ 449/3-4-2007 «Καθήκοντα και Αρμοδιότητες Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Καθήκοντα του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΣΜΕΑΕ»
  • ΦΕΚ 4217, τ. Β. 26-09-2018 «Μεταφορά μαθητών Δημόσιων Σχολείων από τις Περιφέρειες»

– Καθηκοντολόγιο Εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 1340/2002 – Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002).

 

Βιβλιογραφία

 

-Γιαννίκας, Α. & Αλεξόπουλος, Ν. (2016). Η ανάπτυξη πλαισίου σχεδιασμού διαχείρισης πιθανών κρίσεων, ως στρατηγική διοίκησης για την πρόληψη αλλά και την ορθολογική αντιμετώπιση των συγκρούσεων στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών Θεμάτων, 9, σελ. 44-53.

-Διεθνής Σύµβαση για τα ∆ικαιώµατα του Παιδιού (1989) – Συνήγορος του Παιδιού.

-Κατσαρός, Ι. (2008).Οργάνωση και διοίκηση της Εκπαίδευσης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Αθήνα.

-Σχολικός Οδηγός – Για τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών των Δημόσιων Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων – Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

-Stevenson, R.G. (1994). Schools and crises. In R.G. Stevenson, (ed.) What will we do? Preparing a school community to cope with crises. NY, Amityville: Baywood Publishing Company, Inc.